Strojenie wyjątkowego produktu audio stawia najwyższe wymagania przed konstruktorem. ale i od audiofila wymaga również odpowiedniego poziomu wrażliwości, doświadczenia i obycia z naturalną muzyką na żywo, sporej wiedzy o zależnościach występujących w systemach audio, a przede wszystkim zaawansowanego poziomu  osłuchania, żeby w pełni wykorzystać jego potencjał i autentycznie docenić.
 
 
Wszystkie nasze produkty zmierzają do "uwolnienia" dźwięku reprodukowanego przez system audio. Co się kryje pod tym pojęciem? Otóż przeszliśmy swoją bogatą w doświadczenia drogę w audio jako audiofile i melomani, doskonale zdajemy sobie sprawę kiedy zaczęliśmy się kręcić w miejscu. To był moment, w którym zdaliśmy sobie sprawę, że ciągle wymieniamy sprzęt, kable itp. Dotarło do nas, że osiągamy tylko zmiany ilościowe, a nie jakościowe i tylko co do charakteru  prezentowanego dźwięku. "Uwolnienie", które mamy na myśli to doprowadzenie, żeby system audio prezentował dźwięk, niezależnie czy to sprzęt lampowy, tranzystorowy, klasa D, na takim poziomie realizmu i swobody, jak nigdy dotąd nie udało nam się to poprzez wymianę dowolnych elementów lub nawet całości systemu. To wrażenie, że muzyka płynie w tak nieskrępowany sposób, jak na żywo, jak gdybyśmy wyszli z zamkniętego, klaustrofobicznego dusznego pomieszczenia na świeże powietrze. Dążyliśmy do tego, postawiliśmy sobie ambitny cel i mieliśmy olbrzymie oczekiwania przede wszystkim wobec siebie, a potem produktów, które tworzyliśmy i nadal tworzymy. Tak powstał unikalny w skali światowej system zasilania i filtrowania Verictum.
 
 

Jak filtrujemy?

Filtrujemy pasywnie bez przerywania drogi przewodzenia, bez wstawiania w tor przewodzenia filtracji "aktywnej" np. filtrów schaffnera. Nie degradujemy przewodzenia przez pośrednictwo elementów RLC, nie stosujemy rozwiązań, które wprowadzają do układu dodatkowe zakłócenia.

 

Jak stroimy?

Mierzymy interesujące nas parametry, jako punkt wyjścia, ale przede wszystkim i nader wszystko słuchamy. Słuchamy wnikliwie, nie zadowalamy się przeciętnymi sukcesami. Nie śpieszymy się. Jeżeli nie osiągamy takiego momentu, zważywszy na nasze wygórowane oczekiwania, że  chcielibyśmy dany produkt mieć prywatnie dla siebie, nigdy nie wchodzi do oferty.

 

Jak słyszymy i co słyszymy?

Muzyka klasyczna na żywo bez nagłośnienia jest naszym wzorcem, który jest najtrudniejszy do odtworzenia przez system audio. Zawsze gwarantuje  spełnienie wymogów odtwarzania dla innych gatunków muzycznych. Jeżeli muzyka klasyczna nie zachwyca, taki system wymaga głębszej  analizy i ponownego strojenia.

Mamy doświadczenie dużo rozleglejsze niż nawet bardzo zaawansowany audiofil, ponieważ profesjonalne podejście do audio wymaga poświęcenia czasu na nieustający i drobiazgowy rozwój w tej dziedzinie, daleko przekraczający pojęcie hobby czy pasji. To tysiące godzin wnikliwych odsłuchów przy pracy nad tylko jednym produktem, min. wykorzystywanie, stosowanie, dobieranie i modyfikowanie dostępnej technologii i rozwiązań z uwzględnieniem wszelkich zależności wpływających na finalny dźwięk w połączeniu z różnymi wysokiej klasy urządzeniami i całymi systemami audio. Niezliczone odsłuchy prototypów w tylko dobrze zrównoważonych otwartych systemach, poddawanie ocenom tylko przez osoby osłuchane na wysokim poziomie i wymagające od dźwięku naturalności, w tym muzyków i opinie realizatorów dźwięku.  Konfigurowanie setek odmiennych systemów naszych klientów czy dobrych znajomych. Zagłębianie się w zależności i wpływ wszelkich możliwości konfiguracyjnych na dźwięk, rozwiązywanie problemów poprzez odnajdywanie elementów, które ograniczały, psuły brzmienie systemu. Stałe pogłębianie i utrwalanie dźwięku kreowanego na żywo, bez nagłośnienia, przez  uczestnictwo w koncertach w kilku salach o różnej akustyce (min. NOSPR). Stałe uczestnictwo w koncertach z określonym planem do zrealizowania dla poszerzenia świadomości i utrwalenia, np. barwy dźwięku, dynamiki, selektywności, itp.  Wybieranie w poszczególnych filharmoniach miejsc raz bliżej raz dalej od sceny itp. Fokusowanie na wybrane instrumenty i aktywne słuchanie danego instrumentu jako takiego i w relacji z innymi sekcjami orkiestry. Koncerty kameralne, które gwarantują bezpośrednie bliskie obcowanie z brzmieniem: barwą, dynamiką, wolumenem instrumentu, itp. Stałe rozwijanie się w zakresie wyrobienia wrażliwości na piękno muzyki  klasycznej i słuchu na wszystkie aspekty dźwięku, pod względem analizy i syntezy z uwzględnieniem zrównoważenia pasm tak wistotnych dla systemu audio. To jedynie wycinek naszej pracy.

 

Jak podchodzimy do produkcji kabli?

Najważniejszym aspektem  powstawania naszych kabli jest produkcja ręczna od podstaw. Takie podejście otwiera przed kompetentnym i kreatywnym konstruktorem daleko  większe możliwości zastosowania wyjątkowo złożonych i wyszukanych rozwiązań w ramach określonego modelu kabla. Tylko w ten sposób można uniknąć ograniczeń produkcji wielkoseryjnej - tzw. kabli ciętych z metra. Produkcja maszynowa jest znacznie tańsza, ale tylko nieszablonowe podejście do strojenia (budowy) każdego produktu, mimo iż pracochłonne i droższe, pozwala zaoferować naszym klientom wyjątkowy produkt  osobno lub  w ramach większego systemu Verictum. Nasz system jest ze sobą w najwyższym stopniu  zharmonizowany i wzajemnie się uzupełniający.

Każdy nasz produkt z osobna, jak i sam system zawiera w sobie naszą najlepszą wiedzę, a przede wszystkim  wrażliwość wyczuloną na piękno muzyki!

 
 
 
Sprzęt audio związany ściśle jest z przepływem prądu do i pomiędzy poszczególnymi elementami zestawu audio. Energia elektryczna dostarczana z sieci energetycznej wprowadza bezpośrednio do systemu audio zakłócenia  powodowane przez przemysł, oraz wszelkie urządzenia elektryczne z sąsiedztwa itp.

 

Mamy zatem prąd pełen zakłóceń, niczym woda w rzece, która niesie ze sobą wszelkie zanieczyszczenia cywilizacji trafiające do niej z „brudnego” otoczenia.
Nie pijemy bezpośrednio wody z zanieczyszczonych rzek. Podobnie „zanieczyszczony” prąd dostarczony do naszych urządzeń audio nie przysłuży się odtwarzanej muzyce. Jeżeli nie zadbamy należycie o „czysty” prąd to nie pomogą nam najlepsze wzmacniacze, źródła dźwięku, kable głośnikowe czy interkonekty itp.
Prąd  musi być oczyszczany bardzo umiejętnie. Zbyt mocne tłumienie zakłóceń w kablach AC, listwach i filtrach pozbawia dźwięk witalności, wpływa to na  degradujące uproszczenia odtwarzanej muzyki.
 
Przetłumiony "dźwięk" objawia się np. brakiem otwarcia i nośności w  wysokich rejestrach (skrócone, nienaturalnie szybko gasnące wybrzmienia, brak doświetlenia np. talerzy perkusji), braku zróżnicowania barwowego (np. dwa różne instrumenty np. skrzypce i altówka grają podobnie barwowo, słuchacz nie jest w stanie rozpoznać,który w danym momencie gra instrument i jaki jest jego wolumen)  braku faktur i oddana rytmu w niższych rejestrach.
Otrzymujemy ciemny, oleisty, lepki dźwięk (pozornie przyjemnie wycofany), snujący się, miękki, ociężały i pozbawiony energii bas oraz przyjemną średnicę z pozbawionymi ekspresji wokalami itp. Do tego należy dodać źle rozumiane ciemne tło, w którym praktycznie pozostają słyszalne tylko mocno akcentowane dzwięki, a milkną wszystkie słabsze i  cichsze. To tak jakbyśmy słuchając koncertu orkiestry symfoniczną słyszeli tylko te głośniejsze i  mocne dźwięki, a te tak ważne subtelniejsze cieniowania w ogóle do nas nie docierały.

To odpowiedni moment, aby zdecydowanie powiedzieć, że fundamentem decydującym o jakości i naturalności dźwięku systemu audio (prócz odpowiedniej akustyki pomieszczenia) jest "czystość" prądu. Dlatego kluczowe jest precyzyjne a jednocześnie efektywne pozbycie się szkodliwych dla wysokiej klasy dźwięku zakłóceń EMI/RFI. Do tego celu potrzebne są specjalistyczne i odpowiednio dostrojone kable zasilające jak np. Demiurg, Arbiter SX z pasywnymi filtrami, listwy zasilające Aria, Cogitari oraz pasywne filtry EMI/RFI , jak  X Bulki i X Blocki, a wreszcie bezpieczniki X Fuse.

Warunkiem koniecznym i podstawowym jest oczyszczenie prądu z zakłóceń przed „wejściem” do zasilanych urządzeń, ale równie ważnym jest pozbycie się zakłóceń generowanych przez sam sprzęt, zwłaszcza jego zasilacze.
Nawet ekranowanie transformatorów zasilających w sprzęcie audio nie jest w stanie wyeliminować zakłóceń, które powodują. Pomiary dowodzą niezbicie, że najtrudniej ekranować najniższe częstotliwości, taką jest częstotliwość sieci elektrycznej, czyli 50Hz.
Zabudowanie transformatora  w "kubku" z miedzi lub konstrukcje podobne są niewystarczające. Dlatego niestety zasilacze naszych HiEnd'owych urządzeń są kolejnym generatorem zakłóceń, którym należy się zająć, aby mieć najwyższej klasy dźwięk.

W Verictum podjęliśmy kompleksową walkę z tymi niekorzystnymi dla audio zakłóceniami, ale bez szkody dla samego dźwięku. Oferujemy najwyższej klasy kable zasilające wyposażone w pasywne filtry EMI/RFI. Ten pierwszy i bardzo ważny element filtracji „brudnego” prądu z sieci. Kolejnym etapem pozbywania się zakłóceń jest bezpiecznik X Fuse. Kolejnym filtracja wbudowana w nasze listwy zasilające oraz podłączany do niej filtr  pasywny X Bulk Gold. Filtr wbudowany w listwę sieciową ma za zadanie pochłaniać zakłócenia z zewnątrz, a X Bulk Gold likwiduje zakłócenia z przewodów PE. Następnie są X Bulki Silver, łączymy je z masą każdego urządzenia w systemie, eliminują zakłócenia nagromadzone w masie urządzeń.
 
Pozbyliśmy się do tej pory zakłóceń na drodze doprowadzenia energii elektrycznej do sprzętu audio. To jest warunek konieczny, ale niewystarczający. X Blocki położone bezpośrednio nad transformatorem zasilającym każdego urządzenia systemu, przechwytują i efektywnie eliminują konkretne zakłócenia generowane przez sekcje zasilania urządzeń. Teraz możemy w pełni wykorzystać i usłyszeć możliwości swojego systemu.
Takie kompleksowe, komplementarne i skuteczne wyeliminowanie zakłóceń przez naszą pasywną filtrację pozwala poczuć się podczas odsłuchu, jakby uczestniczyło się w rzeczywistym spektaklu muzycznym. Realności wydarzeń muzycznych staje się tak namacalna, jak nigdy dotąd.
Muzyka nabiera kolorów, brył, faktury, dynamiki, przestrzenności, scena buduje się wszerz i w głąb, jest stabilna, czystości i przejrzystości, a przede wszystkim poczucia niebywałe naturalnej swobody dźwięku. Dzięki tak kompleksowemu pozbyciu się zakłóceń odkryjesz pełny potencjał swojego systemu audio i świadomie zaczniesz rozwijać się na drodze słuchania i doceniania prawdziwej wartościowej muzyki.

Można naturalnie z powodzeniem wykorzystać tylko poszczególne elementy naszego systemu zasilania i filtracji, potem rozwijać go stopniowo aż do momentu osiagnięcia autentycznej satysfakcji. 
 

Copyright © 2017 by verictum.pl. Wszystkie prawa zastrzeżone.